Profilaktyka miażdżycy tętnic i chorób serca poprzez edukację i badania genetyczne w kierunku hipercholesterolemii rodzinnej osób
z licznymi czynnikami ryzyka sercowo-naczyniowego na obszarze województwa małopolskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego.

logo gmina zabierzow

Strefa pacjenta

Czy znasz swój aktualny poziom cholesterolu? Czy wiesz jaki jest jego Twój indwyidualny poziom docelowy? 

Zapytaj swojego lekarza!

 

Zaburzenia gospodarki lipidowej są jednym z głównych czynników ryzyka choroby wieńcowej, zawału serca i udaru mózgu.
Nawet jeśli Twój cholesterol jest zbyt wysoki to właściwa profilaktyka i leczenie znacznie zmniejszają ryzyko poważnych chorób układu krążenia.

 

Jakie są czynniki ryzyka chorób sercowo-naczyniowych?

 

Czynniki ryzyka można podzielić na modyfikowalne, czyli takie którym możemy przeciwdziałać profilaktycznie oraz niemodyfikowalne - niezależne od nas.

 

Czynniki ryzyka modyfikowalne:

  1. Związane ze stylem życia:
    • Mała aktywność fizyczna
    • Palenie papierosów
    • Dieta wysokokaloryczna i wysokotłuszczowa
    • Otyłość lub nadwaga
  2. Hiperlipidemia, czyli zwiększone stężenie lipidów we krwi
  3. Nadciśnienie tętnicze
  4. Cukrzyca

 

Czynniki ryzyka niemodyfikowane:

  1. Płeć męska
  2. Wiek
  3. Występowanie chorób serca u członków rodziny (dziadków, rodziców, rodzeństwa)

 

Profilaktyka w chorobach sercowo-naczyniowych

 

W chorobach sercowych warto postawić na profilaktykę. Zmiana stylu życia, diety, rzucenie palenia czy zwiększenie aktywności fizycznej może pomóc zapobiegać rozwijaniu się chorób wieńcowych.

 

Dieta

 

Odpowiednio dobrana dieta zmniejsza poziom cholesterolu, obniża ciśnienie tętnicze krwi, wpływa na naszą wagę i gospodarkę węglowodanową.

Specjaliści przy problemach z sercem polecają dietę śródziemnomorską, która jest uważana za jedną z najzdrowszych. Obejmuje ona wysokie spożycie owoców, warzyw, roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych, ryb i nienasyconych kwasów tłuszczowych (zwłaszcza oliwy z oliwek); umiarkowane spożycie alkoholu (w większości wina, najlepiej spożywanego do posiłków) i niską konsumpcję (czerwonego) mięsa, produktów mlecznych i nasyconych kwasów tłuszczowych.

Przy doborze codziennych posiłków warto pamiętać o utrzymywaniu prawidłowego wskaźnika masy ciała - BMI.

 

W dbaniu o zdrową dietę pomoże:

  • ograniczenie spożycia soli - przeciętnie 80% spożywanej soli pochodzi z przetworzonej żywności, a jedynie 20% jest dodawane później. Maksymalne spożycie powinno wynosić 5 g/dobę
  • odpowiednia ilość węglowodanów w diecie: zaleca się, aby było to 45-65% zapotrzebowania energetycznego. Cukry proste powinny stanowić 10% zapotrzebowania energetycznego (u osób otyłych, z zespołem metabolicznym, z podwyższonym poziomem trójglicerydów – obowiązują bardziej restrykcyjne zalecenia.
  • Zalecane ilości białka w diecie: 10-20% zapotrzebowania energetycznego 
  • w profilaktyce chorób sercowo – naczyniowych zasadne jest ograniczenie spożycia produktów o dużej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych i zastąpienie ich produktami bogatymi w nienasycone kwasy tłuszczowe.

 

Ograniczenie palenia tytoniu

 

Palenie tytoniu przyczynia się do częstszego zachorowania na choroby układu krążenia.

U osoby palącej przez całe życie prawdopodobieństwo zgonu z powodu palenia wynosi 50% i przeciętnie traci ona 10 lat życia w odróżnieniu od < 3 lat u osób z ciężkim nadciśnieniem tętniczym i < 1 roku u osób z łagodnym nadciśnieniem.

Ryzyko choroby sercowo-naczyniowej zakończonej zgonem w ciągu 10 lat jest szacunkowo 2-krotnie wyższe u palaczy tytoniu. Zaprzestanie palenia jest potencjalnie najskuteczniejszym ze wszystkich środków prewencyjnych, który wiąże się ze zmniejszeniem umieralności po zawale serca o 36%!

Ryzyko związane z paleniem jest niezależne od ilości papierosów. Palenie bierne, jak i czynne jest tak samo szkodliwe. Pamiętajmy, że palenie tytoniu przyspiesza rozwój miażdżycy i nasila procesy zakrzepowe.

 

Aktywność fizyczna

 

Sport to zdrowie - regularna aktywność fizyczna obniża ryzyko wielu niepożądanych chorób. Wpływa ona korzystnie na wiele czynników ryzyka, takich jak: nadciśnienie tętnicze, wartość cholesterolu, masa ciała i kontrola cukrzycy.

Specjaliści zalecają regularne uprawianie sportu 3-4 razy w tygodniu: codzienny spacer lub jazdę na rowerze, nordic walking, piesze wycieczki, jogging, bieganie, narciarstwo, jazda na rolkach, pływanie.

 

 

Szpital Uniwersytecki w Krakowie

Aplikacja mobilna

ico512

Aplikacja jest dostępna w sklepie Google Play i App Store

 

 

 

Reklama telewizyjna

reklama tv

 

Bieg

bieg kordian 2020

 

Spot viralowy

spot viral